Strani

petek, 23. november 2012

O DELU, ČASU IN UŽITKU



Delo kot vrednoto je v drugi polovici 20. stoletja nadomestila vrednost časa: ne delamo zato, da bi zadovoljili potrebe (hrana, varnost, preživetje), temveč zato, da bi si kupili čas. Kajti kupljen (!) čas = užitek.  Občutek, da imamo čas v posesti, da smo gospodarji svojega časa, se je lahko razvil takrat, ko je čas poleg lastne mere dobil še tržno mero. Kolikor več je vredna ura mojega dela, tolikor več je vredna tudi ura mojega prostega časa.  Človek, ki ne dela, ne ceni časa – le za kaj bi ga cenil, če ga ima na pretek? Človek, ki je prezaposlen, si z denarjem kupuje čas, ki mu je izvorno pripadal. In ker ga zato, ker ga drago plača, tudi izjemno ceni, bo v svojem prostem času tudi maksimalno in pospešeno užival. Tu vidimo, kako v tržni ekonomiji dejansko deluje prisila užitka. Užitek kot tisti manko-presežek, ki smo ga pridobili z vstopom v simbolno razmerje, se je v ekonomski logiki spremenil v zapoved: UŽIVAJ!
Zdaj se jasno pokaže tudi, kam sta usmerjeni markaciji NOVO! in - 50%: zmagovita ideja napredka, znanstvene in industrijske revolucije 19. stoletja, ki je z velikim in navdušujočim pompom vladala prvi polovici 20. stoletja, se je v drugi polovici istega stoletja sprevrgla v svojo lastno senco – čisto rutino novega. Kolikor je novo pred stoletjem imelo polet, ki se je izražal v navdušenju nad zmogljivostjo človekovega uma, nad patenti, izumi, idejami, ki naj bi človeka popeljale v boljšo prihodnost, v obljubljeni »krasni novi svet«, je pojem danes izgubil svoj žar. V istem časovnem obdobju se je v prehodu v postindustrijsko družbo odvijal postopni prenos vrednosti iz pojma dela na pojem časa: ni bistveno, kaj proizvedemo, pomembneje je, kako hitro lahko to proizvedemo, da smo efektivni in konkurenčni (obenem prehitimo konkurenco in prihranimo na mezdi, kajti delavci ob pomoči robotov delajo hitreje, plačani pa so seveda na uro).
NOVO! in - 50% sta se umestila natanko v tisti težko prisluženi čas, v tisti čas ukradenega, od ust odtrganega užitka: ker delam zato, da zadovoljujem potrebo, je čas, ko ne delam, ker hočem uživati, dejansko odtrgan od ust, kajti užitka ne morem pojesti. Med staro, ki sem ga zavrgel, in novo, ki ga pričakujem, se umesti moj užitek kot čista fikcija posesti časa. Kajti ta čas nikakor ni realni čas  – tega nikoli zares nimam, ker temu, da potekam skozi čas in da čas poteka skozi mene, ne morem reči moj čas (lahko pa mu rečem moj užitek) – temveč je tisto, kar Lacan imenuje logični čas – čas med vselej že in še ne, čas, ki ga ne morem izmeriti s svojo uro, lahko pa ga izmerim s svojim užitkom. To je natanko tisti čas, v katerem se formiram kot subjekt.[1]
Kaj ne izvira pravo nietzschejansko prevrednotenje vrednot, tisto, ki nas je ozdravilo histeričark, ko se je osvobodilo vseh predsodkov in odvezalo telo, prav iz sprevrnenja zapovedi ne smeš uživati! v zapoved uživaj!? Kaj ni to popolna osvoboditev izpod peze krščanske morale, dokončna osvoboditev telesa izpod gospostva duha, resnično rojstvo nadčloveka, ki uveljavlja svojo voljo skozi revolucionarni pohod užitka? Zveni mamljivo, toda vidimo, da se tu skriva neka zanka – če ne drugega, na to nakazuje že dejstvo, da sicer nimamo več toliko histeričark, imamo pa zato povečano število raznoraznih drugih psihičnih motenj. To zanko, ki se skriva v zapovedi užitka, moramo zaznati natanko v tistem klicaju, ki je postavljen za besedici novo in uživaj, natanko v tem detajlu, ki izraža naklon (in vemo, da po Aristotelu nakloni biti niso nebistveni predikati, temveč posegajo v samo bit in so tudi most med bitjo in ne-bitjo), da gre za zapoved in ne za kakšno priporočilo ali dobro željo. Kajti ta klicaj ne izraža niti poslanice niti popotnice niti izvornega navdušenja nad nečim še ne videnim in presenetljivim. To ni veseli vzklik nadčloveka, ki preskakuje gore in ki sprejema življenje z velikim DA! - to ni klicaj veselega oznanila niti dobronamernega opozorila. To je klicaj zapovedi, ukaza, dekreta. NOVO! nam zapoveduje, naj uživamo v produktu, ki nosi to markacijo, kajti njegova vrednost je obenem merilo naše fiktivne posesti časa. Vemo pa, da užitka ravno ne bomo našli tam, kjer nam ga ponujajo, užitek se ne skriva v lepo zaviti škatli, v kateri je najnovejši model mobilnega telefona. Užitek je namreč ravno tisti bežeči objekt a, ki vselej manjka na svojem mestu, in na katerega naletimo na nekem nepričakovanem kraju in v nekem času, ki ga ravno nismo kupili, rezervirali, obkrožili v rokovniku.
In kaj je hujšega kot uživati na ukaz? Kaj se temu ne pravi nasilje, posiljevanje (s hrano) ali posilstvo? Tu smo že v polju tiste perverzije, v kateri je Freud videl enega prvih možnih dokazov za obstoj nagona smrti, v polju sadizma. Toda – ali je ta ovrednoteni in visoko cenjeni užitek, ki je svojo vrednost prejel v formuli čas je denar, resnično tisti presežni užitek, ki definira subjekt? Kaj ni to zgolj neka Ideja užitka, neki neresnični užitek? Spomniti se moramo, da nezavedno ni selektivno, da ne ločuje med pravim in nepravim in ne pozna laži, da je torej na ravni izjavljanja vse resnica: resnica, ki je sestra užitka. Subjekt je člen v označevalni verigi, tu ni nikakršne zunanjosti, čeprav je struktura ne-cela. Vsaka, še tako tuja ideja, je konstitutivna za subjekt, pa naj se nasproti njemu postavlja v obliki javne Črke zakona ali prikrite in nezavedne prepovedi Drugega. Popolnoma irelevantno je torej, ali se zapoved glasi ne smeš uživati! ali uživaj! – kajti prvič, vemo, da je ustroj načela ugodja temeljno ambivalenten (tako prijetne kot neprijetne izkušnje prinašajo ugodje), in drugič, ni bistvena vsebina prepovedi, temveč njena forma, njen obstoj kot tista distanca, ki preči subjektovo razmerje do Drugega in ga tako formira kot subjekt. Ne glede na to, ali mi prepovedujejo užitek ali pa mi ga zapovedujejo, bom vselej prikrajšanj zanj.






Bara Kolenc


[1] cf. Lacan-Hegel gospodar-hlapec, delo-užitek


Ni komentarjev:

Objavite komentar